Archive

  • Sort Blog:
  • All
  • Nieuws
  • Nieuwsbrief
  • Ontwikkelingen
Elzenhagen

Reimert: Elzenhagen Zuid: Bouwrijp maken Fase 1B

Reimert Bouw en Infrastructuur voert in opdracht van de Gemeente Amsterdam het project ‘Elzenhagen Zuid bouwrijp maken fase 1B’ uit. De werkzaamheden maken onderdeel uit van de ontwikkeling Centrumgebied Amsterdam Noord.

 

Elzenhagen Zuid: onze werkzaamheden

Elzenhagen Zuid is een 26,4 hectare groot gebied dat een groene stedelijke buurt wordt, met ruimte voor 1800 woningen en verschillende sport- en onderwijsvoorzieningen. Op het deel dat Reimert gereed maakt voor bouw worden onder meer woningen en een atletiekbaan gerealiseerd. De grootste uitdaging is het om de 150.000 kub zand erop tijd erin te krijgen.

 

Voor het transporteren van het zand heeft Reimert Bouw en Infrastructuur een loswal aangelegd langs het Noordhollandsch Kanaal en de Buikslotermeerdijk waar schepen kunnen lossen en laden. Met de loswal kan het zandtransport volledig per schip via het Noordhollandsch Kanaal plaatsvinden. Het aangeleverde zand wordt vanaf de loswal over de Buikslotermeerdijk via een hellingbaan direct naar het terrein gereden.

 

Veilige uitvoering van de werkzaamheden

Er is gekozen voor het aanleggen van een loswal met oog op overlast voor de omgeving. Doordat het zandtransport via het Noordhollandsch Kanaal loopt, worden de bestaande wegen zoals de Elzenhagensingel / IJdoornlaan en Nieuwe Purmerweg / Nieuwe Leeuwarderweg ontzien, omdat er geen vrachtwagens nodig zijn voor deze zandtransporten. In de weekenden vindt er geen zandtransport plaats.

Om de werkzaamheden op een veilige wijze te kunnen uitvoeren, zijn op de Buikslotermeerdijk tijdelijke verkeersmaatregelen geplaatst, inclusief de benodigde bebordingen. Ook worden waar nodig worden verkeersregelaars ingezet, zodat het bouwverkeer en doorgaand verkeer de Buikslotermeerdijk kunnen gebruiken. Vanwege de loswal en de route wordt het verkeer ter plaatse iets omgeleid. Reimert zorgt ervoor dat de rijweg regelmatig wordt schoongemaakt om de hinder voor de omgeving te beperken.

 

Planning voor Elzenhage Zuid BRM Fase 1B

De uitvoeringsperiode voor het project ‘Elzenhagen Zuid bouwrijp maken fase 1B’ is redelijk kort, omdat de Gemeente Amsterdam zo snel mogelijk wil beginnen met bouwen. Reimert is in juni 2018 begonnen met het de werkzaamheden. Om het werk binnen de gestelde termijn tot een goed einde te brengen werken we met bekende onderaannemers en gespecialiseerde partijen. De verwachte oplevering is medio december 2018.

 

Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam
Aannemer: Reimert Bouw en Infrastructuur

 

Reimert: Fietstunnels Doornsteeg

Met de plannen voor nieuwbouwwijk De Doornsteeg heeft de gemeente Nijkerk een hoge ambitie vastgesteld voor dit projectgebied: Een energieneutrale, kindvriendelijke en groene wijk met ruim 1200 woningen waarmee de relatie tussen het stedelijk gebied en het landschap duidelijk versterkt wordt. Om hierop aan te sluiten heeft Reimert Bouw en Infrastructuur, in samenwerking met architectenbureau Wurck, twee sociaal veilige fietstunnels met optimaal fietscomfort ontworpen. En met succes: ons ontwerp viel in de smaak bij de gemeente en we hebben het werk met uitstekende cijfers aangenomen. 

 

In de tenderfase zijn wij op zoek gegaan naar manieren om zowel technisch als esthetisch zo goed mogelijk aan te sluiten op de visie van de gemeente. Hierbij hebben de belangen van toekomstige bewoners van de Doornsteeg altijd voorop gestaan. Omdat de tunnels als het ware de rode loper van de wijk worden, is het natuurlijk belangrijk dat deze visueel en ruimtelijk in de omgeving passen, maar bovenal dat gebruikers zich hier veilig voelen; het is voor hen immers een manier om thuis te komen. Vanuit deze gedachte zijn twee tunnels ontstaan die duidelijk familie van elkaar zijn maar die, net als in een echt gezin, ook hun eigen identiteit hebben. Om tot een sociaal veilig ontwerp te komen dat visueel en ruimtelijk in de omgeving past, zijn wij uitgegaan van vier uitgangspunten: een open perspectief, een groene uitstraling, een lichte beleving en esthetische aansluiting op de wijk.

 

Fietstunnel Arkemheenweg

De Arkemheentunnel sluit aan de ene kant aan op de Doornsteeg en aan de andere kant op de centrale weg door de wijk, de Groenallee. Om het stedelijke karakter aan de ene kant en het landschappelijke aan de andere met elkaar te verbinden is de tunnel asymmetrisch ontworpen. Met het reliëf in het metselwerk op de oostelijke keerwand is het ritme van de bomen op de Groenallee weerspiegeld.

Fietstunnel Ambachtsstraat

Het fietspad dat aansluit op de Ambachtstunnel wordt omringd door een waterpartij en een fietsparcours, wat van nature zorgt voor een open gevoel. Om aan te sluiten op het groene, open karakter van de omgeving en de Doornsteeg hebben wij hier gekozen voor een symmetrisch ontwerp met lage, begeleidende plinten en groene taluds. Op de tunnelmonden worden schanskorven begroeid met klimop.

 

Momenteel is ons projectteam hard aan werk om het aanbiedingsontwerp technisch uit te werken tot uitvoeringsontwerp en de nodige documenten in orde te maken om op 17 september 2018 buiten te starten. Voor de realisatie van Fietstunnels Doornsteeg bieden wij een servicegerichte uitvoering met een breed omgevingsmanagementplan. Hierbij wachten we niet met communiceren tot we al bijna de eerste schep in de grond zetten: al vanaf de definitieve gunning hebben we de bewoners meegenomen in het werk. Op die manier raken zij actief betrokken bij de realisatie van Fietstunnels Doornsteeg en voorkomen wij dat bewoners niet op tijd op de hoogte zijn van de werkzaamheden.

Opdrachtgever: Gemeente Nijkerk

Aannemer: Reimert Bouw en Infrastructuur 

 

De Wilde: Reclame dragers NS

De meeste mensen kennen ze wel: de reclamezuilen op het perron. Maat wat velen niet zullen weten is hoeveel werk er gepaard gaat met het installeren van deze zuilen, of ‘Reclamedragers’. Met name het installeren zonder dat de reiziger hier hinder van ondervindt is een uitdaging, maar voor De Wilde Grond-, Weg- en Waterbouw is het, na de stations Amersfoort, Zwolle, Amsterdam en Arnhem inmiddels gesneden koek. 

 

In opdracht van NS voert de Wilde Grond-, Weg- en Waterbouw de installatie van diverse reclamedragers op de stations Amersfoort, Zwolle, Amsterdam en Arnhem uit. De werkzaamheden vinden plaats in een complexe omgeving waar wij rekening moeten houden met diverse stakeholders, denk aan reizigers, winkels en eetgelegenheden op het perron. Hierbij dient tijdens de installatie van de reclamedragers ook veel aandacht te zijn voor transportopslag en de werkbenadering. Onze doelstelling voor dit project is dan ook het voorkomen van hinder met veel aandacht voor de veiligheid, zowel van onze medewerkers als van reizigers.

 

Het metalen frame waar de reclamedragers op geplaatst worden, worden inclusief bekabeling opgeleverd. Dit kant-en-klare systeem wordt ook wel ‘Plug & Play’ genoemd. Maar om de metalen frames te kunnen plaatsten dient er eerst een fundering aangebracht te worden. Dit is waar de Wilde begint: wij brengen de fundatie en de ondergrondse infrastructuur aan, wat tot aan de installatie van het metalen frame beschermd wordt met een dummy. Dit blauwe omhulsel zorgt ervoor dat het reeds uitgevoerde werk beschermd is tegen passerende reizigers zonder dat er een groter deel van het perron afgesloten hoeft te worden. Na het plaatsen van de dummy kan Stam & Co, onder coördinatie van De Wilde, de kabels en leidingen aanbrengen en kunnen de reclamedragers geïnstalleerd worden.

 

Opdrachtgever: NS

Aannemer: De Wilde Grond-, Weg- en Waterbouw

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op ''toestaan cookies" om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten