Vernieuwen Zaanbrug: Een mooie uitdaging voor Reimert

Sinds oktober 2020 is Reimert Bouw en Infrastructuur als aannemer betrokken bij het project “Vernieuwen Zaanbrug”. De Zaanbrug ligt tussen Wormer en Wormerveer en is gedeeld eigendom van de Gemeenten Wormerland en Zaanstad. Provincie Noord-Holland is de opdrachtgever en voert namens de gemeenten de regie over de vernieuwing van de Zaanbrug. Reimert werkt binnen dit project nauw samen met HSM Steel Structures uit Schiedam en Gebr. Beentjes GWW uit Uitgeest. Samen vormen we het projectteam. 

HSM Steel Structures is een Nederlandse staalbouwer en is onderdeel van de internationaal opererende Andus Group. HSM Steel structures heeft veel ervaring met het vervaardigen van vaste en beweegbare bruggen, stormvloedkeringen, sluizen en dokpoorten. Bij het vernieuwen van de Zaanbrug is HSM Structures verantwoordelijk voor het realiseren van het beweegbare deel van de nieuwe brug. Gebr. Beentjes GWW is bij de realisatie van de nieuwe Zaanbrug betrokken vanwege hun jarenlange ervaring in de civiele betonbouw en de uitgebreide kennis die zij
hebben van de regio waar de Zaanbrug wordt gebouwd. Gedurende het gehele project is er een nauwe samenwerking tussen ons projectteam en het projectteam van de provincie en de twee gemeenten.

Reden vernieuwing
De huidige Zaanbrug is na 60 jaar aan vervanging toe. Door de ligging bij de Zaanbocht, de smalle doorvaartopening en de aanlegkades in de buurt van de Zaanbrug is het voor grote schepen lastig manoeuvreren. Er is daarom behoefte aan een nieuwe brug met een grotere doorvaartbreedte waardoor de schepen makkelijker de brug kunnen passeren.

Meer kwaliteit en veiligheid voor fietsers en voetgangers
Aan weerszijden komen vrijliggende, brede fietspaden en vrijliggende voetpaden. Dit is een flinke verbetering ten opzichte van de huidige situatie. Nu maken fietsers en voetgangers aan de oostkant van de brug nog gebruik van een gecombineerd fiets-voetpad pal langs de rijweg.

Programma Vaart in de Zaan!
Het vernieuwen van de Zaanbrug is onderdeel van het programma Vaart in de Zaan! De Zaan is een belangrijke route voor de beroepsvaart tussen het Noordzeekanaal, de Zaanstreek en de Kop van Noord-Holland. Om de bevaarbaarheid van de Zaan te verbeteren voor de grotere binnenvaartschepen en de groei in transport zo goed mogelijk te faciliteren, is het programma Vaart in de Zaan in 1997 opgestart. De nieuwe Zaanbrug wordt een traditionele Hollandse ophaalbrug. Voor de scheepvaart wordt de doorvaarthoogte verruimd van 2,35 naar 3 meter, zodat de brug minder vaak open hoeft. De doorvaartbreedte wordt vergroot van 12 naar 16,5 meter.

Tijdelijke brug tijdens werkzaamheden
Personenauto’s, voetgangers en (brom-)fietsers kunnen tijdens de bouwperiode van de nieuwe Zaanbrug via een tijdelijke brug oversteken. Ook nood- en hulpdiensten en het openbaar vervoer kunnen deze brug gebruiken. Vrachtwagens worden tijdelijk omgeleid.

Scheepvaart/recreatievaart
De provincie wil de hinder voor de scheepvaart en de recreatievaart zoveel mogelijk beperken. Momenteel wordt samen met Reimert bekeken hoe dit het beste gedaan kan worden. Hierbij worden ook de ‘nautisch’ belanghebbenden en de scheepvaart betrokken. Op een aantal kritische momenten, zoals het inhijsen van de brugklep, wordt de vaarweg wel gestremd. Hierover wordt de beroeps- en recreatievaart natuurlijk tijdig geïnformeerd.

Status project
De afgelopen maanden hebben we alle projectprocessen ingericht. Er hebben verschillende voorbereidende onderzoeken plaatsgevonden. Zo heeft adviesbureau Goudappel Coffeng een verkeerskundig onderzoek uitgevoerd naar de effecten van het gebruik van de tijdelijke brug. Maritiem onderzoeksinstituut Marin maakt de effecten van de werkzaamheden op het vaarverkeer inzichtelijk. Daarnaast is het bestaande terrein geïnventariseerd en zijn de kabels en leidingen in kaart gebracht. De Zaanbrug ligt in een drukke, intensief gebruikte omgeving. De sloop van de huidige Zaanbrug en de bouw van zowel de tijdelijke als de nieuwe Zaanbrug, gaan effect hebben op de omgeving. Daarom hebben we samen met de provincie verschillende voorlichtingsavonden gehouden voor de bewoners rond de Zaanbrug. Inmiddels hebben wij het definitieve ontwerp voor de
tijdelijke brug en de aansluitende wegen Zaanweg en Lassiestraat ter toetsing voorgelegd aan de provincie. Momenteel leggen we de laatste hand aan het definitieve ontwerp voor de nieuwe Zaanbrug. De benodigde vergunningen worden binnenkort aangevraagd. De volgende fase bestaat uit de werkvoorbereiding, inkoop en het schrijven van de verschillende werkplannen.

Duurzaamheid
De provincie werkt hard aan het verduurzamen van de eigen infrastructuur en vindt het belangrijk om zélf een bijdrage te leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Zo werken we ook in dit project samen aan het verduurzamen van de Zaanbrug. Enkele maatregelen die wij nemen zijn:
• het hergebruik van de fundering van de oude Zaanbrug;
• toepassing van cementloos geopolymeer beton;
• het verwerken van het vrijkomend betonpuin uit de oude Zaanbrug tot hoogwaardige grondstoffen.

Om de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken voeren we een groot aantal transporten uit via het water. Dit komt, naast duurzaamheid, zowel de bereikbaarheid als de veiligheid in de nabije omgeving ten goede.

Planning
De planning voor het gehele werk ziet er op hoofdlijnen als volgt uit:
• Maart 2022: start bouw tijdelijke brug
• Zomer 2022: ingebruikname tijdelijke brug
• Zomer 2022: start vernieuwen Zaanbrug
• 4e kwartaal 2023: oplevering nieuwe Zaanbrug

Volg ons op social media voor updates over dit mooie project!

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op ''toestaan cookies" om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten