Reimert realiseert 3 nieuwe bruggen over Muidertrekvaart

Reimert realiseert 3 nieuwe bruggen over Muidertrekvaart

Om  een betere ontsluiting van de nieuwe wijk De Krijgsman en sportpark Bredius in Muiden te creëren zijn in de afgelopen maanden 3 nieuwe bruggen over de Muidertrekvaart gerealiseerd. Het gaat om een autobrug en 2 fiets- en voetgangersbruggen. Het projectteam van Reimert en de gemeente Gooise Meren kijkt  trots terug op dit werk.

Projectleider Meindert Heemsta van gemeente Gooise Meren: “De familie van drie bruggen is ontworpen door Syb van Breda & Co Architects. Bij de beoordeling van de ontwerpen zijn een aantal burgers intensief betrokken geweest. We hebben ervoor gekozen om zowel de bruggen als de aansluitende infrastructuur integraal openbaar aan te besteden. Een uitdagende klus waarin alle facetten van de civiele techniek aan de orde komen: staal-  en betonbruggenbouw, installaties, wegenbouw, een ophoging en fundering van een brug op een palenmatras.  Daarnaast hebben we, om het werk te kunnen maken, 2 bypasses en een tijdelijke brug geplaatst.  Reimert kwam als beste inschrijver uit de bus, voor ons een niet onbekende aannemer omdat we in goede samenwerking al veel projecten hebben uitgevoerd.”

Autobrug in gebruik

Ondanks een enigszins aangepaste manier van werken vanwege het in acht nemen van de coronamaatregelen is het project voorspoedig verlopen en komt het einde inmiddels langzaam aan in zicht. Op dit moment werken wij nog aan de fietsbruggen. De nieuwe autobrug is inmiddels geplaatst. Een moment waar veel mensen naar hebben uitkeken.

Projectleider Jeroen Schoppink van Reimert: “Wij zijn zeer tevreden en positief over het verloop van de werkzaamheden, met name als het gaat om de diverse samenwerkingen binnen dit project. Er waren een hoop verschillende facetten die bij elkaar moesten komen en dat is vlekkeloos verlopen. Wij kijken terug op een prettige samenwerking met iedereen die betrokken is. In het bijzonder natuurlijk onze opdrachtgever, de gemeente Gooise Meren, met haar partners  SD+P Management en Advies en Civilink, maar ook partijen als Debuco Advies, Syb van Breda & Co Architects, Van der Zalm en onderaannemers. Alles is echt op een mooie manier samengekomen.”

Veiligheid 

Een uitdaging binnen dit project was het daadwerkelijk plaatsen van de bruggen. De stalen bruggen zijn gebouwd in de fabriek. Op woensdag 1 april zijn de verschillende brugdelen van de autobrug vanuit de fabriek in Dodenwaard eerst over het water, en het laatste stuk door een bijzonder transport over de weg, vervoerd naar de bouwplaats. Daar zijn ze vervolgens met hijskranen op de funderingen geplaatst. Hoewel dit een indrukwekkend gezicht is waar normaal gesproken publiek op af komt, was het vanwege maatregelen i.v.m. verspreiding van het coronavirus helaas niet mogelijk dit spektakel te aanschouwen. Om de mensen in de  omgeving toch nog een goed beeld te geven van de werkzaamheden hebben wij samen met de gemeente Gooise Meren met behulp van een drone een videoverslag gemaakt. U kunt deze video onderaan dit artikel bekijken.

Heemstra: “Het plaatsen van de autobrug heeft tot veel positieve reacties geleid. Dit moment hebben wij op een bijzondere wijze gevierd door het – vanwege de coronamaatregelen – op afstand schudden van de handen door wethouder van de gemeente Gooise Meren, Jorrit Eijbersen en Marcus Wieringa de projectontwikkelaar van De Krijgsman. Als de twee beweegbare fietsbruggen straks ook zijn geplaatst verwacht ik dat medio juni het hele werk kan worden opgeleverd waarmee Muiden weer een stukje mooier is geworden.”

Over de nieuwe bruggen

De nieuwe bruggen zijn ontworpen door Syb van Breda & Co Architects uit Leiden. De bruggen passen qua uitstraling heel goed bij de monumentale vaart en de historie van de Kruitfabriek die vroeger op deze locatie in Muiden stond. De oude ophaalbrug is inmiddels vervangen voor een vaste autobrug met een uitneembaar deel. Deze brug voldoet aan de doorvaarteisen van de  vaarroute met een doorvaarthoogte van 2.50 meter. Door het uitneembare deel kunnen er incidenteel ook hogere schepen of woonarken doorheen.

Daarnaast komen er twee beweegbare fiets- en voetgangersbruggen tussen het Kruitpad en de Amsterdamsestraatweg. Voor sloepen hoeven de bruggen niet open, die kunnen er onderdoor varen. Naast de werkzaamheden aan de bruggen worden diverse aanpassingen aan de Maxisweg gedaan om deze beter te laten aansluiten op de nieuwe bruggen.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op ''toestaan cookies" om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten