Ubink: Gebouw 404 Schiphol Oost

Ubink: Gebouw 404 Schiphol Oost

Spoedklussen zijn Ubink Bouw en Onderhoud niet geheel vreemd. Maar om in zes weken tijd bestaande kantoren om te toveren in een modern bedrijfsrestaurant, dat mag met recht een uitdaging genoemd worden. Afgelopen winter ging Ubink deze uitdaging aan, in opdracht van Sodexo. Wij spraken hierover met Cees Blaak: General Service manager bij Sodexo, maar voor de gelegenheid even projectmanager bij gebouw 404 op Schiphol Oost. Het overzien van verbouwingen behoort normaal niet tot zijn takenpakker, maar nu kwam het zo uit en heeft hij het met groot enthousiasme opgepakt. Dat het echt zijn project is geworden, blijkt ook wel uit de trotse manier waarop hij vertelt over wat de totstandkoming van dit bedrijfsrestaurant allemaal omhanden heeft gehad.

Interview met Cees Blaak

Wat kan je vertellen over de totstandkoming van dit project?

Het project stond al een jaar in de koker en kwam toen ineens in een enorme stroomversnelling terecht: op woensdag kregen we groen licht, waarna we binnen 24 uur een aannemer moesten vinden die maandag erop al kon starten. Maar op zo’n korte termijn is dat natuurlijk erg lastig. We hebben drie aannemers benaderd, waarvan er een direct zei dat ze het niet konden invullen omdat hun mensen al elders aan het werk waren. Voor Ubink gold eigenlijk hetzelfde, zij hadden ook genoeg te doen, maar ze konden gelukkig het een en ander schuiven en snel aan de slag.

Klinkt als een hectische start. Wat betekende dit voor het verdere verloop van het werk?

Om het bedrijfsrestaurant te realiseren moesten de bestaande kantoorruimtes op de begane grond plaatsmaken. Het interieur moest verhuisd worden en de wanden gesloopt. En met de feestdagen ertussen hadden we effectief 6 weken om het voor elkaar te boksen: de verbouwing, installatie van apparatuur, interieurbouw en het inrichten van de ruimte hebben elkaar in hoog tempo opgevolgd. Het werk had ook niet veel later moeten starten, zo bleek, in verband met de levertijden van materialen. De geplande opleverdatum is uiteindelijk met een week overschreden, maar dat neemt niet weg dat alles in zeer hoog tempo gedaan is.

Het resultaat mag er wezen, maar wat maakt deze ruimte zo speciaal ten opzichte van andere bedrijfsrestaurants?

In september is het ontwerp met gebruik van Virtual Reality gepresenteerd. Toen was al duidelijk dat het, naast een ruimte om de lunch te nuttigen, ook een sfeervolle plek zou worden waar recepties en dergelijken georganiseerd konden worden. Het moest echt meer worden dan ‘gewoon’ een bedrijfsrestaurant. Binnen Sodexo hebben we namelijk de ambitie dat de cateringmanager eigenaarschap ervaart van het restaurant. Het moet dus meer aanvoelen als een horecagelegenheid dan een bedrijfskantine. En ik denk dat dat gelukt is. De ruimte wordt veel gebruikt, ook ’s avonds. Door het gezellige interieur en de comfortabele banken is het een fijne plek geworden voor hen die tot laat moeten werken.

Toch kan het niet altijd even makkelijk zijn, zo’n verbouwing terwijl het werk in de rest van het gebouw gewoon doorgaat?

Waar gewerkt wordt kan overlast ontstaan, dat is soms niet anders. De werkzaamheden waren op de begane grond en de gebruikers
van de eerste verdieping hebben wel wat geluids- en trillingshinder ervaren. Wij begrijpen ook dat dat vervelend is, dus hadden we bedacht om iets te doen om ze tegemoet te komen. Zo hebben we de medewerkers verrast met speciale koffie en chocola. Een kleinigheidje, maar het gebaar werd gewaardeerd. Maar naast wat overlast voerden vooral betrokkenheid en nieuwsgierigheid de boventoon, zowel vanuit Sodexo als vanuit onze klant KLM. Juist om die betrokkenheid te stimuleren hebben we ons ingezet om medewerkers te informeren over de voortgang
van het werk. Zo hebben we elke 2 weken per e-mail een facility update uitgestuurd en wat ook anders was dan andere projecten is dat we de ruiten hebben afgeplakt met een grote sticker om mensen nieuwsgierig te maken naar de nieuwe ruimte die op 7 februari officieel geopend werd. Normaal promoten we vanuit Sodexo een verbouwing eigenlijk niet op die manier, maar hier leek het ons passend om het wel te doen.

Dus we kunnen stellen dat je tevreden bent over zowel het proces als het eindresultaat?

Ubink Bouw en Onderhoud is inmiddels een oude bekende van ons, zij voeren rond Schiphol veel werk uit voor Sodexo. Het voordeel van Ubink is vooral dat ze snel kunnen schakelen en zonder bestek, dus vanuit het ontwerp, kunnen rekenen. Als je al zo lang met elkaar samenwerkt is er wederzijds vertrouwen. Deze goede verstandhouding zorgt ervoor dat je makkelijker kan sturen, juist omdat je de medewerkers zelf ook kent. Zo heeft voorman Louis Pooters, die hier ook al jaren rondloopt, zich echt goed ingezet om dit werk te maken wat het nu is. En dat de samenwerking goed verliep is ook te zien aan de manier waarop de balie gemaakt is. De klimaatinstallaties in het bedrijfsrestaurant zijn precies boven de kassa gevestigd en door de vorm was het nog een uitdaging om deze netjes weg te werken. Hierin heeft timmerman Edwin van der Vegt echt vakwerk geleverd: hij heeft met de hand een houten, gewelfde balie gemaakt. Dit stukje maatwerk geeft de ruimte een prachtig, speels effect.

En toen was het zover: de grote opening van het nieuwe bedrijfsrestaurant. Wat kun je ons daarover vertellen?

Inderdaad, op 7 februari 2018 stond de grote opening gepland. Maar voor het zover was, hadden we toch nog een paar spannende momenten. We hebben in de ruimte verschillende typen meubels door elkaar gebruikt, juist om ervoor te zorgen dat het gezellig zou worden en niet te statisch. Een deel van de meubels zou op 2 februari geleverd worden, inclusief een grote bibliotheektafel van 4 bij 2 meter, maar deze was nog niet klaar. Zo’n groot meubel creëert natuurlijk een gat in de ruimte, dat zou eeuwig zonde zijn als daar niks zou staan. Dus ik ben op Marktplaats gaan zoeken en ja hoor, binnen no time had ik een grote vergadertafel gevonden. Enige nadeel was dat hij helemaal in Hengelo opgehaald moest worden, maar je moet er wat voor over hebben! Dus zo geschiedde en konden we het gelukkig nog voor de opening oplossen. Overigens is er een kwartier voor de opening nog even gauw een fotocollage opgehangen omdat een van de zuilen toch wel een beetje kaal was zonder. Maar ja, het zijn denk ik juist zulk soort verhalen die deze plek zo’n bijzonder project hebben gemaakt.

 

Opdrachtgever: Sodexo

Aannemer: Ubink Bouw en Onderhoud

Date

3 februari 2018

Category

Bouw

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op ''toestaan cookies" om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten