Vervanging van de brug over het Stroomkanaal nabij Lemmer is voor Reimert Bouw en Infrastructuur uit Almere een bijzonder project geweest.
De oude beweegbare brug voor het Ir. D.F. Woudagemaal bij Lemmer moest vervangen worden en plaats maken voor een vaste, betonnen brug. Hierbij heeft opdrachtgever Provincie Fryslân de wens uitgesproken dat de nieuwe brug opgaat in het landschap en daarmee een positieve bijdrage geeft aan de omgeving van het Woudagemaal, dat op de UNESCO-Werelderfgoedlijst staat.
Reimert zag hier een mooie uitdaging in: in nauwe samenwerking met ingenieursbureau Tauw en de architecten van wUrck is er een doordacht ontwerp ontstaan dat volledig aan de eisen en wensen van de opdrachtgever voldeed. Vanaf het moment van gunnen wist de opdrachtgever al wat een mooie brug zij zouden krijgen, hij moest alleen nog gebouwd worden.
In mei 2015 is Reimert Bouw en Infrastructuur, in combinatie met K_Dekker Bouw en Infra, gestart met de uitvoering van de werkzaamheden. In oktober 2015 kon het verkeer via een tijdelijk aangelegde bypass het kanaal oversteken en op 24 februari 2016 werd het nieuwe brugdek al gestort. In totaal is er 1200 m³ beton gestort, over een lengte van 90 meter. Hierdoor heeft het brugdek een gewicht van circa 3500 ton. Dit maakte het project tot een van de grootste in zijn soort binnen de Reimert Groep.
Marcel de Vries, projectleider bij Reimert, kijkt tevreden terug op het project:
Bij de uitvoering van de brug bij Lemmer verliep alles heel snel. Juist door extra tijd uit te trekken voor de ontwerpfase hadden we een goed uitgangspunt om de werkzaamheden voorspoedig te laten verlopen.
Vanaf de brug heb je een goed uitzicht op het Ir. D.F. Woudagemaal. Door de indeling van de brug kunnen voetgangers en fietsers makkelijk en veilig even stoppen om naar het gemaal te kijken en foto's te maken. Maar de brug heeft nog meer voordelen: omdat het een vaste brug is heeft het minder onderhoud nodig dan de beweegbare brug die voorheen over het Stroomkanaal lag.
Om tot een zo slank mogelijk brugdek(ontwerp) te komen, is er voor gekozen om het brugdek in het werk te storten. Gezien de grote overspanningen is er gekozen om niet voor een ontwerp met prefab betonnen liggers te gaan. Ook de vorm van het brugdek, dat richting de zijkanten dunner uitloopt, versterkt het visuele effect van 'de Slanke Brug'.
Het midden van de brug is tevens dunner uitgevoerd. Dit markeert zo mooi het hart van het Stroomkanaal, waarvandaan het gemaal goed te zien is. Ontwerptechnisch lag hier een interessante uitdaging in om de overgang van een dik naar een dunner voorgespannen betonnen brugdek te realiseren.
Door het innovatieve ontwerp, de materiaalkeuze en de gekozen werkwijze heeft de brug een berekende levensduur van maar liefst 100 jaar. Dit maakt de betonnen brug over het Stroomkanaal bij Lemmer een zeer duurzaam en bijzonder kunstwerk dat één is met haar omgeving.
Een werk waar Reimert Bouw en Infrastructuur en K_Dekker Bouw en Infra bijzonder trots op zijn!